Na antenie: Radio eM
www.em.kielce.pl

online button
Jesteś tutaj:Radio eM»REGION»Zmiany w numerach alarmowych

Na antenie: Radio eM
www.em.kielce.pl


WIADOMOŚCI ŚWIĘTOKRZYSKIE

Zmiany w numerach alarmowych

Świętokrzyskie / 19 kwietnia 2018 / Tekst
Operator numer 112 podczas pracy Operator numer 112 podczas pracy fot. kielce.uw.gov.pl

Wchodzą zmiany dotyczące funkcjonowania numerów alarmowych. Dzwoniąc na 997 nie połączymy się z dyżurnym w policji, lecz z operatorem Centrum Powiadania Ratunkowego. Inaczej mówiąc nasze połączenie zostanie przekierowane na numer 112.

Cała procedura wprowadzania automatycznego przekierowywania połączeń z 997 na 112 rozpocznie się w przyszły poniedziałek 23 kwietnia. Będzie ona realizowana etapami. W pierwszej kolejności przełączenia zostaną wprowadzone w Komendzie Miejskiej Policji w Kielcach. W kolejnych dniach zmiany zostaną wprowadzone w innych komendach powiatowych na terenie regionu.

Zmiana ma odciążyć policyjną linię alarmową oraz usprawnić przyjmowanie zgłoszeń w Centrum Powiadamiania Ratunkowego. - Generalnie, ten system integruje wszystkie numery alarmowe w Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Osoba dzwoniąca na numer 112 przekazuje wszystkie potrzebne dane, a operator jednocześnie wprowadza je do systemu. Następnie są one natychmiastowo wysyłane drogą elektroniczną do policji, pogotowia ratunkowego, straży pożarnej - mówi Michał Warszawski, dyrektor wydziału bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego w urzędzie wojewódzkim.

CPR w Kielcach obsługuje także system eCall montowany w nowych autach. Jest on oparty o moduł wykrywania kolizji i automatycznego wzywania pomocy. Od 1 kwietnia tego roku każde produkowane auto musi być wyposażone w taki system. - To tak, jakby komputer odczytywał, co dzieje się z samochodem. Jeśli na przykład pojazd uderzy w jakąś przeszkodę i nastąpi wystrzał poduszek powietrznych, wówczas informacja o tym poprzez centralę trafia do operatora numeru 112. W takiej sytuacji operator jest zobowiązany połączyć się w systemie głosowym z danym autem, by dowiedzieć się co się stało. Dzięki temu, że montowane są systemy głośnomówiące, operator może usłyszeć to, co się dzieje w pojeździe. Gdy zachodzi taka potrzeba, na miejsce wzywana jest pomoc – objaśnia Tomasz Chojecki, kierownik tutejszego CPR. Póki co, kieleckie Centrum reagowało tylko raz na sygnał wysłany przez auto.

Komisja Europejska szacuje, że w pełni wdrożony system eCall skróci czas reakcji ratowników o 40 procent w miastach i o 50 procent w terenie niezabudowanym. To może oznaczać uratowanie o 2,5 tysiąca osób więcej każdego roku.

ZOSTAW KOMENTARZ

ZNAJDZIESZ NAS

Na żywo

WYSZUKIWARKA

TYGODNIK EM

Oglądaj nas na żywo!

FACEBOOK



SŁUCHAJ ONLINE

online button

TVS

Pobierz aplikacje radia eM

appstore

googleplay

banner edukacja ekonomiczna