Na antenie: Letnie Studio eMki
online button
Jesteś tutaj:Radio eM»REGION»Będą nowe pociągi. A w planach poważne inwestycje w infrastrukturę

Na antenie: Letnie Studio eMki
online button
online button

WIADOMOŚCI ŚWIĘTOKRZYSKIE

Będą nowe pociągi. A w planach poważne inwestycje w infrastrukturę

Świętokrzyskie / 08 marca 2018 / Tekst
Będą nowe pociągi. A w planach poważne inwestycje w infrastrukturę fot. Dariusz Skrzyniarz / archiwum

Dzieje się na tutejszym rynku kolejarskim. Do świętokrzyskiego taboru regionalnych przewozów dołączą nowe pociągi. To już jest pewne. A w ciągu kolejnych lat może dość do istotnych inwestycji infrastrukturalnych, które zaowocują szybkimi połączeniami ze stolicą i innymi polskimi miastami.

44 miliony złotych to kwota jaką świętokrzyski samorząd wyda na dwa nowe pociągi. Jeszcze w tym roku ma je dostarczyć firma Newag. Nowoczesne pojazdy pasażerskie będą miały po cztery człony i napęd elektryczny oraz wszelkie udogodnienia dla niepełnosprawnych czy dla rowerzystów. Nie zabraknie dostępu do internetu, automatów z biletami i defibrylatora. Pojazdy trafią do operatora regionalnych przewozów czyli do Polregio. Jakie trasy obsłużą? - Jestem pewien,że trafią na te połączenia, które obłożone są największą ilością pasażerów. Mówimy o trasie pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Kielcami, o trasach w kierunku Krakowa czy Katowic. Jestem pewien, że w okresach wakacyjnych te pociągi będą jeździły trasą turystyczną do Sandomierza - mówi wicemarszałek Jan Maćkowiak.

Następnym krokiem w stronę rozwoju kolei jest porozumienie podpisane między marszałkami województwa świętokrzyskiego i łódzkiego. Na jego mocy włodarze regionów zobowiązują się do współpracy na rzecz zelektryfikowania odcinka linii numer 25 między Skarżyskiem a Opocznem. Jeśli taką inwestycję uda się wykonać, kolejnym etapem będzie budowa nowego łącznika kolejowego między Tumlinem koło Kielc a Wąsoszem Koneckim. Dodatkowa trasa utworzy szybkie połączenie z Centralną Magistralą Kolejową a następnie z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym koło Warszawy.

Jak przyznaje wicemarszałek Jan Maćkowiak temat łącznika był znany w Warszawie jeszcze za czasów rządów PO-PSL. Wtedy ministrowie dostrzegali potencjał inwestycji, lecz traktowali ją raczej jako marzenie. Propozycja świętokrzyskiego samorządu zyskała na znaczeniu, gdy pojawiły się plany budowy ogromnego węzła komunikacyjnego niedaleko stolicy. - Rząd polski mówi, że ten port komunikacyjny ma być obudowany dobrymi połączeniami drogowymi i kolejowymi. Uznaliśmy, że to jest dobry moment, by nasze zamiary nabrały głębokiego sensu – mówi Maćkowiak. Członek zarządu województwa dodaje, że zalecono marszałkom, aby zaryzykowali i zainwestowali w potrzebną dokumentację. Poczeka ona na moment, w którym pojawią się pieniądze na realizację łącznika.

Z punktu widzenia gospodarczego, elektryfikacja linii nr 25, a następnie budowa torów między Tumlinem a Wąsoszem to ważna inicjatywa. - Przy zabieganiu o inwestycję trzeba wskazywać na kwestie społeczno-gospodarcze. Łatwiej będzie uzasadnić przeprowadzenie inwestycji i zabezpieczyć fundusze, jeśli wskażemy na zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej - mówi Marcin Perz, prezes Specjalnej Strefy Ekonomicznej Starachowice.

Te ambitne plany to kwestia kilkunastu lat i nakładów liczonych nawet w miliardach złotych. W efekcie podróż pociągiem z Kielc do głównego w Polsce lotniska potrwa godzinę a do stolicy godzinę i piętnaście minut. Świętokrzyscy parlamentarzyści zadeklarowali wspieranie działań mających doprowadzić te inwestycje do skutku.

ZOSTAW KOMENTARZ

ZNAJDZIESZ NAS

WYSZUKIWARKA

TYGODNIK EM

FACEBOOK



SŁUCHAJ ONLINE

online button

TVS

Pobierz aplikacje radia eM

appstore

googleplay

banner edukacja ekonomiczna