Na antenie: Radio eM
www.em.kielce.pl

online button
Jesteś tutaj:Radio eM»KALENDARZ WYDARZEŃ»"Muzyczne wojaże" pamięci Pawła Adamowicza

Na antenie: Radio eM
www.em.kielce.pl


WYDARZENIA KULTURALNE KIELCE

"Muzyczne wojaże" pamięci Pawła Adamowicza

  • 18 stycznia 2019
  • Sala koncertowa Filharmonii Świętokrzyskiej
  • 19.00
  • 24 zł, 28 zł

Pamięci zmarłego tragicznie prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza poświęcony zostanie koncert pt. "Muzyczne wojaże", który odbędzie się w najbliższy piątek w sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej. W programie znajdą się utwory Borodnina "W stepach Azji Środkowej", Dvoraka symfonia "Z Nowego Świata" oraz prawykonanie "Koncertu na flet, fortepian i orkiestrę symfoniczną" Majkusiaka.

Przed publicznością wystąpią flecistka Anna Karpowicz, pianista Marek Bracha oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą dyrektora Filharmonii, Jacka Rogali.

Muzyczne wojaże rozpoczną się od XIX-wiecznej Rosji, a konkretnie od dzieła Aleksandra Borodina – wybitnego chemika, profesora Akademii Medycznej w Petersburgu, autora kilkudziesięciu dysertacji badawczych. Twórca opery Kniaź Igor sam siebie nazywał „muzykiem niedzielnym”, jako że komponował w chwilach wolnych od pracy. I mimo że napisał niewiele, to jednak kilku znakomitych kompozytorów ma mu wiele do zawdzięczenia. Programowy obraz symfoniczny "W stepach Azji Środkowej" powstał w 1880 roku, a pozamuzyczną treść doskonale oddają słowa jego autora: "Pośród monotonnego stepu Azji Środkowej rozbrzmiewają spokojne tony rosyjskiej pieśni. Z oddali słychać tętent koni i wielbłądów oraz dźwięki orientalnej melodii. Zbliża się tubylcza karawana. Pod osłoną rosyjskich żołnierzy kontynuuje ona bezpiecznie swoją drogę poprzez bezkresne pustacie, oddalając się powoli coraz bardziej. Rosyjska pieśń i orientalna melodia łączą się w pięknej harmonii, której echa gubią się w przestworzach ponad stepem".

Następnie słuchacze przeniosą się do Polski, by podziwiać mistrzowskich solistów w prawykonaniu "Koncertu na flet, fortepian i orkiestrę symfoniczną" Mikołaja Majkusiaka zamówionego przez Filharmonię Świętokrzyską w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest to pięcioczęściowa kompozycja zróżnicowana rytmicznie i jak zwraca uwagę w komentarzu autor, oprócz wirtuozerii solistów „Bardzo ważnym aspektem brzmienia kompozycji jest specyficzna orkiestracja utworu wykorzystująca towarzyszące solistom kameralne grupy instrumentów wchodzące w skład orkiestry symfonicznej".

Ostatnim punktem muzycznych wojaży będą Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, dokąd wyjechał z rodziną w maju 1892 roku Antonin Dworzak. Tam powstała Symfonia "Z Nowego Świata" - niezwykle spójna kompozycja, ulubiona pozycja  w repertuarze orkiestrowym publiczności w każdym wieku, w której każdy kto ma „nosa” musi wyczuć wpływ Ameryki. Ale zawsze jest to i będzie czeska muzyka. 

MIKOŁAJ MAJKUSIAK (ur. 1983 r.) – absolwent klasy kompozycji prof. Moryto (z wyróżnieniem) oraz akordeonu prof. Puchnowskiego warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Wielokrotny stypendysta Ministra Kultury i Sztuki (w tym Stypendium Młoda Polska).

Koncertował oraz jego utwory prezentowano w większości krajów Europy, w Chinach, Japonii i Kanadzie. Kompozycje doczekały się również licznych wykonań, m.in.: Concerto in Airna kwintet dęty /Klara FestivalBrussels, Wratislavia Cantans, Ljubljana Festival/, Rhythms of doubtna wiolonczelę i akordeon /Festival Musica Polonica Nova, Latvian New Music Days/, Road to the Unknown na głos żeński, skrzypce, DJ-a i orkiestrę smyczkową /Festiwal Prawykonań w Katowicach/, Concerto in F na gitarę i orkiestrę smyczkową /Warszawski Festiwal Gitarowy/,Fis Concerto na duet akordeonowy i orkiestrę /Filharmonia Narodowa w Warszawie/, Rhythm Games na wiolonczelę, akordeon, orkiestrę smyczkową i instrumenty perkusyjne /Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie/.

Niezwykłą popularnością cieszy się Concerto Classico na akordeon i orkiestrę symfoniczną, który kompozytor napisał, mając 17 lat. Do dziś utwór miał ponad 70 wykonań w salach koncertowych Europy (m.in. Vienna Radio Symphony Orchestra, Croatian Radio and TV Symphony Orchestra, Gulbenkian Orchestra Lisbon, Filharmonia w Koszycach, Filharmonia Lwowska, Göteborgs Konserthus, Odense Concerthouse, Duisburger Philharmoniker).

Na koncie ma autorską płytę Road to the Unknown wydaną przez Polskie Radio (2007). W jej nagraniu wzięli udział m.in. Urszula Dudziak, Jakub Jakowicz, Cezary Konrad. Ponadto dokonał ponad 400 oryginalnych orkiestracji, które wykonywali m.in. BBC Symphony Orchestra, Chilly Gonzales, Cornelius Meister i Vienna Radio Symphony Orchestra, Jules Buckley i Metropole Orchestra, Nicolas Krauze i Orchestre de Chambre Nouvelle Europe, Marek Moś i orkiestra AUKSO.

ANIA KARPOWICZ

Absolwentka Hochschulefür Musik Detmold w klasie Janosa Balinta i Akademii Muzycznej im. Bacewiczów w Łodzi. Laureatka ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych w Polsce i w Niemczech (1999-2015). Stypendystka Alumni VereinDetmold oraz trzykrotna laureatka indywidualnego stypendium artystycznego m.st. Warszawy.

W latach 2006-2008 flecistka European Union Youth Orchestra. W ramach współpracy z EUYO występowała w Royal Albert Hall (the PROMS), Berliner Konzerthaus, Concertgebouw, Zurich Tonhalle, koncertując jako muzyk orkiestrowy z Sir Jamesem Galwayem, Janine Jansen, Andreyem Boreyko, Vladimirem Askenhazym.

Od 2003 roku aktywnie współpracuje z kompozytorami, ma w swoim dorobku wiele prawykonań i 47 utworów dedykowanych jej przez kompozytorów polskich.

W 2013 roku założyła kooperatywę muzyczną Hashtag Ensemble i kieruje jej pracami, realizując koncerty repertuarowe z muzyką XX i XXI wieku, a także angażując się w inicjatywy improwizacyjne i edukacyjne. Z zespołem nagrała płyty Visegrad Songs, Network Music, WITKACY oraz Trash Music wydane nakładem Requiem Records Opus Series.

W 2017 we współpracy z Markiem Brachą zainicjowała festiwal Warsze Muzik – serię muzycznych interwencji w podwórkach przedwojennych kamienic-ostańców getta warszawskiego. W programie festiwalu swoje miejsce znajdują dzieła Władysława Szpilmana, Aleksandra Tansmana, Zygmunta Kasserna, Mieczysława Weinberga, Szymona Laksa i innych.

Jako solistka występowała na festiwalach, takich jak Musica Electronica Nova, Warszawskie Spotkania Muzyczne, w Filharmonii im. Rubinsteina w Łodzi, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Lutosławskiego oraz za granicą, m.in. w salach koncertowych Hochschulefür Musik Dresden i Folkwang Universitat der Künste Essen.

MAREK BRACHA

Jego grę cechuje szlachetność i piękno brzmienia oraz powściągliwa i wysmakowana ekspresja. Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Masters of Music w Royal College of Music w Londynie oraz studiów podyplomowych na fortepianie u Vanessy Latarche i na instrumentach historycznych u Geoffrey’a Goviera. Artysta koncertuje z repertuarem klasycznym, który z powodzeniem wykonuje na instrumentach współczesnych oraz tych z epoki. Prowadzi również wykłady i warsztaty z gry na instrumentach historycznych, przybliżające problemy wykonawstwa historycznego. Chętnie sięga jednak także po dzieła współczesne, mając w swoim dorobku liczne prawykonania.  Swoimi koncertami na całym świecie konsekwentnie popularyzuje muzykę polską. Regularnie współpracuje z takimi dyrygentami, jak: Alun Francis, José Maria Florêncio czy Jacek Kaspszyk. Jako kameralista występuje z Tobiasem Kochem, Marcinem Maseckim, Maciejem Frąckiewiczem oraz zespołami Atom String Quartet, Royal String Quartet i Meccore String Quartet. W lutym 2018 zadebiutował w Carnegie Hall w Nowym Jorku, wykonując utwory Chopina. W kwietniu wystąpił na 22. Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Jesienią pianista odbył trasę koncertową po Japonii z programem zawierającym stylizacje polskich tańców narodowych. Ten repertuar przedstawił również publiczności w Singapurze, we Francji, Norwegii i na Łotwie. Do dokonań fonograficznych pianisty należy wydana przez NIFC solowa płyta z utworami Chopina oraz nagrana dla wytwórni CD Accord płyta Modern Soul, na której towarzyszy skrzypaczce Agacie Szymczewskiej. Płyta otrzymała nagrodę Supersonic magazynu Pizzicato. Marek Bracha jest reprezentowany i rekomendowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

Koncert rozpocznie się o godzinie 19. Bilety w cenie 28 złotych normalny i 24 złote ulgowy do nabycia w kasie Filharmonii w godzinach od 9 do 17, a w dniu koncertu od godziny 9 do momentu rozpoczęcia koncertu.

ZOSTAW KOMENTARZ

ZNAJDZIESZ NAS

Na żywo

WYSZUKIWARKA

TYGODNIK EM

Oglądaj nas na żywo!

FACEBOOK



SŁUCHAJ ONLINE

online button

TVS

Pobierz aplikacje radia eM

appstore

googleplay

banner edukacja ekonomiczna