Na antenie: Radio eM
www.em.kielce.pl

online button
Jesteś tutaj:Radio eM»Ekoaktywni»Jak dbać o powietrze.

Na antenie: Radio eM
www.em.kielce.pl


Ekoaktywni

Jak dbać o powietrze.

23 lipca 2018 / Tekst
fot. pixabay.com fot. pixabay.com

Walka ze smogiem sprowadza się, najprościej mówiąc, do maksymalnego ograniczenia niskiej emisji. Cel ten można osiągnąć łącząc wiele działań, zarówno na poziomie gospodarstwa domowego, firmy, jak i samorządu.

Zanieczyszczenia związane z niską emisją pochodzą jednak w największym stopniu, bo aż w 80 procentach, z gospodarstw domowych. To na nas spoczywa więc odpowiedzialność za ich ograniczanie.

NAJPIERW OSZCZĘDZAMY...

Podstawowe działania to przede wszystkim oszczędność energii. – Im mniej jej zużyjemy, tym mniej wyemitujemy zanieczyszczeń do powietrza, a co za tym idzie mniejsza będzie niska emisja – mówi Katarzyna Kitlińska, doradca energetyczny z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach. Wszystkie działania związane z oszczędnością energii wpływają więc na ograniczenie niskiej emisji. Składają się na nie ograniczenie ilości ciepła potrzebnego budynkowi, zmniejszenie ilości zużytej energii elektrycznej, a także ograniczenie zużycia wody.

...POTEM INWESTUJEMY

Do poważniejszych zadań ograniczających niską emisję należy termomodernizacja. To inwestycja polegająca na poprawie warunków cieplnych budynku i wymianie źródła ciepła. Taka inwestycja ma więc na celu zmniejszenie zapotrzebowania budynku na energię i jej zużycie. Prowadzi to do ograniczenia kosztów utrzymania.Jeżeli ktoś planuje termomodernizację budynku, to pierwszym jego krokiem powinno być wykonanie audytu energetycznego. Audytor przygotuje opracowanie wskazujące, co w budynku wymaga usprawnienia oraz w jaki sposób to wykonać, w tym jakie materiały należy zastosować. Oszacuje też, ile przedsięwzięcie może kosztować i zaleci wariant optymalny z punktu widzenia kosztów inwestycji i przyszłych oszczędności. To szczególnie ważne, ponieważ każdy budynek jest inny i każdy potrzebuje innych usprawnień – wyjaśnia Justyna Podyma-Mesek, doradca energetyczny z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.

- Dalsze prace termomodernizacyjne skupiają się na trzech etapach. Do pierwszego zalicza się wymianę okien i drzwi zewnętrznych (ewentualnie też bramy garażowej), docieplenie ścian zewnętrznych, dachu lub stropodachu, termoizolację stropu nad piwnicą lub izolację podłogi na gruncie. Drugi etap to modernizacja instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej. Tu należy zadbać ponadto o wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego. Do trzeciej grupy prac zalicza się wymianę źródeł ciepła i ewentualną instalację odnawialnych źródeł energii – wymienia doradca.

Niską emisję można w znaczący sposób ograniczać, przechodząc na odnawialne źródła energii. Ogniwa fotowoltaiczne zaopatrzą nas w energię elektryczną, panele słoneczne zapewnią ciepłą wodę użytkową, a pompa ciepła może sprawdzić się jako jedyne źródło ciepła i ciepłej wody w domu.

EKOLOGICZNY TRANSPORT

Duża grupa zanieczyszczeń powietrza pochodzi z transportu. Żyjemy w czasach, w których niemal każde gospodarstwo domowe dysponuje przynajmniej jednym samochodem, a niektóre mają dwa lub więcej. Niestety, każde auto z silnikiem spalinowym emituje do atmosfery szkodliwe substancje, będące wynikiem spalania benzyny lub oleju napędowego. Samochody z silnikiem benzynowym można wyposażyć w instalację gazową, znacznie mniej obciążającą środowisko naturalne. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest jednak zakup auta z napędem hybrydowym, czyli łączącym korzystanie z silnika elektrycznego ze spalinowym. Jeszcze lepszym wyjściem są pojazdy zero emisyjne, czyli korzystające wyłącznie z silników elektrycznych. Są one już na tyle zaawansowane technologicznie, że świetnie łączą ekologię z komfortem jazdy i wydajnością. To już nie tylko małe samochody miejskie, ale również przestronne limuzyny. Pojazdy Tesla model S mogą oferować w pewnych konfiguracjach zasięg na jednym ładowaniu w granicach około 500 kilometrów. Z raportu „Kierunki 2018. Ingerencja państwa w wybranych sektorach gospodarki – skala i warunki sukcesu” opracowanego przez DNB Bank Polska i PwC wynika jednak, że udział samochodów z silnikiem elektrycznym w ogólnej liczbie zarejestrowanych samochodów w Polsce wynosi zaledwie 0,2 procent, podczas gdy w krajach skandynawskich jest to już ponad 30 procent. Wskazanym w raporcie problemem w rozwoju elektromobilności jest brak infrastruktury i utrudniony dostęp do niej. Chodzi zwłaszcza o zbyt małą liczbę stacji ładowania pojazdów. Strategia polskiego rządu zakłada jednak, że do 2025 roku ma po naszych drogach jeździć milion samochodów elektrycznych. Oznaczałoby to ogromny wzrost w porównaniu z 2017 rokiem, kiedy zarejestrowano w Polsce zaledwie 907 aut z napędem elektrycznym. Warto pamiętać jednak i o tym, że nawet korzystanie z samochodów zeroemisyjnych nie ogranicza zupełnie problemu niskiej emisji. Nawet jeżeli pojazd sam nie emituje żadnych zanieczyszczeń, to poruszając się po drogach powoduje wzbijanie się w powietrze zalegającego na nich pyłu. Najlepszym rozwiązaniem, zwłaszcza w dużych, zatłoczonych miastach, wydaje się więc korzystanie z komunikacji miejskiej. Autobus emituje bowiem dużo mniej szkodliwych substancji w przeliczeniu na jednego pasażera, niż gdyby to miało miejsce w sytuacji, gdy każdy z nich wsiadł do osobnego auta. Co więcej, tabor miejskich autobusów jest regularnie wymieniany. Na kieleckich drogach nie spotkamy już wysłużonych jelczy i ikarusów. Możemy za to podróżować nowoczesnymi, klimatyzowanymi autobusami z napędem hybrydowym

Piotr Wójcik

Artykuł został dofinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach

 

ZOSTAW KOMENTARZ

ZNAJDZIESZ NAS

WYSZUKIWARKA

TYGODNIK EM

FACEBOOK



SŁUCHAJ ONLINE

online button

TVS

Pobierz aplikacje radia eM

appstore

googleplay

banner edukacja ekonomiczna