Na antenie: Fajna zmiana
Aleksandra Niemczyk i Mateusz Żelazny
online button
Jesteś tutaj:Radio eM»Akademia finansów»Rozpoczynamy projekt edukacji ekonomicznej dotyczący aktywności dzieci i młodzieży na rynku finansowym.

Na antenie: Fajna zmiana
Aleksandra Niemczyk i Mateusz Żelazny
online button
online button

Akademia finansow

Rozpoczynamy projekt edukacji ekonomicznej dotyczący aktywności dzieci i młodzieży na rynku finansowym.

20 września 2017 / Tekst

Od  28 września do 16 listopada br w Radio eM Kielce w każdy wtorek po godz. 18.00 emitować będziemy audycje „Akademii Finansów” a od 1 października do 19 listopada br w każdym wydaniu Tygodnika eM Kielce zaprezentujemy cykl artykułów edukacji ekonomicznej. Wszystko to w ramach projektu " Edukacja ekonomiczna za pomocą multimediów - świadomość i aktywność na rynku finansowym " realizowanego przy współpracy z Narodowym Bankiem Polskim.

Skąd zainteresowanie tematem?

Jak wykazują badania - większość uczniów (ale nie wszyscy, nawet w szkole ponadgimnazjalnej) dysponuje pieniędzmi na własne wydatki. Pochodzą one przede wszystkim z kieszonkowego, choć starsza młodzież coraz częściej ma także dochody z pracy dorywczej lub stałej. Sumy te rosną więc sukcesywnie wraz z dorastaniem młodzieży. Około jednej trzeciej młodzieży oszczędza pieniądze, przede wszystkim trzymając je po prostu w domu. Młodzież zazwyczaj odkłada pieniądze, które zostają im na koniec danego miesiąca, ale nie oszczędza w sposób zaplanowany i systematyczny. Około jednej czwartej uczniów szkoły ponadgimnazjalnej oraz 8% gimnazjalistów ma konto bankowe i kartę płatniczą. Konto bankowe jest raczej sposobem na odkładanie pieniędzy, wirtualną skarbonką, czy może atrybutem dorosłości. W strukturze wydatków młodzieży z upływem czasu można zauważyć postępującą dywersyfikację – przede wszystkim coraz mniej ważne staje się kupowanie napojów i jedzenia, coraz bardziej natomiast - wszystkie pozostałe kategorie wydatków. Zakupy w internecie są rzadkością wśród uczniów szkół podstawowych, ale już w gimnazjum dokonuje ich co czwarty uczeń, w szkole ponadgimnazjalnej – niemal co drugi. Rodzice starają się nadzorować wydatki dzieci, ale wraz z ich dorastaniem, tracą kontrolę nad zachowaniami ekonomicznymi dzieci – niekiedy z własnej woli, ale często pomimo tego, że chcieliby ją zachować. Należy również zwrócić uwagę, iż zdecydowana większość dzieci i młodzieży posiadających konta bankowe mają również dostęp do nich poprzez internet (bankowość internetowa i mobilna). Wraz z wiekiem wśród badanych częstsze stają się także inne aktywności finansowe, np. pożyczanie pieniędzy od kogoś lub komuś. Większość uczniów, która pożyczyła pieniądze, doświadczyła (choć z różną częstością) trudności z ich oddaniem. Mniej więcej dwie trzecie uczniów przynajmniej „czasami” miało takie problemy, przy czym blisko co szósty uczeń ma takie problemy „zawsze” lub „często”. Jak pokazują badania - korzystanie z pieniędzy i instrumentów finansowych ma związek z wiedzą ekonomiczną – im większa wiedza, tym młodzież jest bardziej pod tym względem zaawansowana. Obserwujemy to, iż dzieci i młodzież coraz częściej i w coraz szerszym zakresie stają się uczestnikami rynku finansowego. Dlatego za pomocą tego projektu pragniemy podnieść ich wiedzę i wzbudzić dalsze zainteresowanie ekonomią.

Co zatem chcemy robić?

Zachęcać będziemy do włączania się w system bankowy, do korzystania z produktów i usług finansowych oraz inicjatyw przedsiębiorczych. Polacy potwierdzają, że wiedza z zakresu ekonomii i finansów jest potrzebna w codziennym życiu. Niestety zdecydowanie rzadziej uznają ją za interesującą i łatwą do zrozumienia. Dlatego pragniemy aby formy komunikacji w tym projekcie były przygotowane głównie z myślą o osobach młodych. Prostota i nawiązanie do codzienności powinno zwiększyć też przystępność tych treści dla osób dorosłych. Ze względu na dużą rolę szkoły w procesie edukacji ekonomicznej poprzez realizację projektu pragniemy wspierać nauczycieli poprzez prowadzone warsztaty praktyczne co zapewne zwiększy atrakcyjność zajęć edukacji ekonomicznej. Owocem zajęć warsztatowych będzie cykl audycji radiowych i artykułów prasowych w Radio eM Kielce i Tygodniku eM Kielce, prowadzić będziemy serwis internetowy projektu i promować go w mediach społecznościowych.  

Dopełnieniem projektu jest cykl audycji radiowych „Cyfrowobezpieczni” dotyczący bezpiecznego korzystania z internetu i urządzeń elektronicznych realizowany przy współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej.

PROJEKT REALIZOWANY Z NARODOWYM BANKIEM POLSKIM W RAMACH PROGRAMU EDUKACJI EKONOMICZNEJ.

ZOSTAW KOMENTARZ

banner edukacja ekonomiczna

banner edukacja ekonomiczna formularz